"Наука роз'яснює те, що функціонує, а не те, що є".
Це висловлення як найкраще описує саму суть і завдання шкільного демонстраційного експерименту. Насправді, найефективніший метод щось пояснити - це показати. А якщо, демонстрація продумана до найменших дрібниць, методично грамотно подана та проаналізована, то вона назавжди стає основою тонкого розуміння фізичних явищ та технічних ідей.
21 березня на базі комунального закладу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №18 ВМР" був проведений майстер-клас для учителів фізики зі стажем роботи до 5 років на тему "Фізичний експеримент - невід'ємна органічна частина курсу фізики в 7-11 класах".
В кабінеті фізики нас гостинно прийняв господар цього закладу, досвідчений учитель-наставник, Анатолій Васильович Мельник. На заході були присутні молоді учителі міста та слухачі КВНЗ ВАНО - учителі фізики з Вінницької області.
Розпочався захід з ностальгічних спогадів про альма-матер фізиків-подолян - Вінницький державний педагогічний інститут та його гордість - викладача кафедри фізики, завідуючого кабінету методики фізики, майстра, винахідника, чудового педагога - Нечипорука Миколу Никодимовича.
Всі прилади, які були представлені присутнім, були виготовлені Миколою Никодимовичем. Як і завжди, роботи маестро вражають своєю простою геніальністю та витонченістю.
Слухачам були представлені наступні демонстрації та прилади:
Модернізована електрофорна машина за допомогою якої були продемонстровані досліди "Електростатичний маятник" та "Вітрячок Франкліна"
Прилад для демонстрації зв'язку обертального та коливального руху та прилади для вивчення коливань. Були продемонстровані залежність періоду коливань систем від їх параметрів та явище резонансу.
Моделі автоколивних систем із коливним та обертовим пружинним маятником.
Далі були продемонстровані поперечні та повздовжні хвилі за допомогою різних пружин.
Хвильові машини - особливі експонати колекції. За допомогою них були продемонстровані поняття довжини хвилі, однофазність коливань, напрямок поширення хвилі, зв'язок між коливанням та поширенням поперечної хвилі, інтерференція. Друга частина приладу дала можливість продемонструвати повздовжні коливання та змоделювати хвилі на поверхні пшеничного поля що виникають по причині коливання колосся під дією вітру. Також були продемонстрована настінна версія приладу для демонстрації поперечних коливань.
Установка для демонстрації несинусоїдальних хвиль пояснює чому форма хвиль на воді більше нагадує циклоїду. Причиною є те, що молекули на поверхні води здійснюють подвійні коливання в поперечному та повздожньому напрямі, як результат, вони обертаються.
Класична механічна модель електричного джерела досконало пояснює їх властивості та необхідність існування сил неелектричного походження.
Геніально простою виявилась конструкція механічної моделі електромагнітного коливального конуру
Наступна демостраційна установка була використана для визначення прискорення вільного падіння.
Зацікавленість викликав тепловий двигун Стірлінга, що використовує як паливо зовнішнє джерело тепла.
Анатолій Васильович продемонстрував настінний прилад для демонстрації законів механіки на повітряній подушці. Були представлені рух по інерції, пружний та непружний удари.
На завершення слухачіам були продемонстровані учнівські навчальні лабораторні набори німецького виробництва, якими пишаються у цьому навчальному закладі, різні цікаві пристрої та настінний дизайн кабінету.
В обговоренні побаченого, учителі зазначили, що подібні пристрої варті бути основою великого музею цікавої фізики і дарувати знання багатьом поколінням дітей та дорослих. Але, на разі, ми маємо лише залишки колекції. Добре те, що ці скарби у надійних руках і вони можуть і повинні ще довго служити дітям. Висловлюємо подяку Анатолію Васильовичу за його час, професійний виклад матеріалу, методичні поради та приємні спогади.