14.03.2019 року на базі КЗ «Дошкільний навчальний заклад №28 ВМР» відбулося методичне об’єднання вчителів – дефектологів ЗДО на тему «Використання методів сенсорної інтеграції у роботі з дошкільниками з порушеннями зору»
Мета: Підвищення рівня фахової майстерності педагогів по формуванню та збагаченню сенсорного досвіду, стійких пізнавальних інтересів у дошкільників з порушеннями зору шляхом використання різноманітних ігор та вправ.
Робоча програма заходу:
- Організаційний блок
- Реєстрація учасників методичного об’єднання.
- Вступне слово керівника методичного об’єднання вчителів – дефектологів міста, тифлопедагога КЗ «ДНЗ № 28 ВМР» Громової В.В.
- Вітальне слово методиста дошкільної освіти КУ «ММК» Бондарчук Л.В.
- Інформаційний блок
- "Сенсорна інтеграція – підґрунтя цілісного розвитку особистості дитини з порушенням зору." Бондарчук Л.В. – методист КУ «ММК»
Лариса Василівна у своєму виступі зазначила, що сенсорна інтеграція - це несвідомий процес у головному мозку, який організує та фільтрує сенсорну інформацію (отриману від органів чуття), та дозволяє усвідомлено та адаптивно реагувати на цю інформацію. Сенсорна інтеграція одночасно задіює тіло, мозок та органи чуття. Успішна інтеграція сенсорної інформації формує базу для соціальної поведінки і оволодіння навчальними навичками. Процес сенсорної інтеграції активно розвивається з пренатального періоду до кінця дошкільного віку
- "Напрями сенсорної інтеграції дошкільників з порушеннями зору." Шевченко О.В. тифлопедагог КЗ «ДНЗ №28 ВМР»
Оксана Вікторівна зауважила: в останніх зарубіжних наукових дослідженнях щодо розвитку дітей з різними порушеннями широко використовують термін «сенсорна інтеграція», під яким розуміють здатність сприймати інформацію за допомогою органів чуття, поєднувати цю інформацію з іншими відомостями, що зберігаються в пам'яті, та фізично діяти відповідно до одержаної інформації.Для розвитку різних видів чутливості у дітей з порушеннями зору необхідно створити спеціальне предметно-просторове розвивальне середовище, в якому будуть зібрані основні перцептивні стимули, з якими дитина зустрічатиметься найчастіше спочатку в малому просторі, далі цей простір треба розширювати, вводячи до нього нові стимули та рухові дії, опанування яких необхідне дитині.
2. Практичний блок
- Майстер – клас « Інтеграція сенсорних систем ( пропріоцептивної, тактильної, вестибулярної) засобами гри. тифлопедагоги КЗ»ДНЗ № 28 ВМР»
Основним засобом сенсорної інтеграції для дитини з порушеннями психофізичного розвитку є сенсорна стимуляція у формі навчальних вправ та дидактичних ігор, під час яких активізуються різноманітні відчуття: дотикові, пропріорецептивні (система глибинного м’язового відчуття), вестибулярні, смакові, нюхові, слухові, зорові як ізольовано, так і в поєднанні. Робиться це відповідно до перцептивних потреб і можливостей дитини, за допомогою всіх засобів, які не викликають почуття дискомфорту.
- Тренінг «Танцювально – рухова психотерапія як метод сенсорної інтеграції». практичний психолог КЗ «ДНЗ № 28 ВМР» Бондарчук В.В.
Тілесна терапія і танцювально-рухова терапія – це методи самовідновлення організму, застосування яких є доцільним як з метою формування, так і зміцнення і збереження здоров’я дітей. Танцювальна терапія, по-перше, дає дитині можливість усвідомити, як і чому щось відбувається в її тілі. По-друге, за допомогою спеціальних вправ допомагає зняти чи знизити рівень “заблокованості” тіла, саме знизити, а не знищити, адже жодна людина не може жити без своїх захисних механізмів: м’язового панцира, який починає формуватися з раннього дитинства.
3. Аналітичний блок
- Обмін думками та враженнями – керівник методичного об’єднання Громова В.В.
Результативність: Презентовані ігри допомагають дитині поступово інтерпретувати свої сенсорні відчуття і адаптуватися до нових. Вони можуть ускладнюватися, можуть вводитися елементи тренінгів для поліпшення моторики і тілесної координації, все в залежності від індивідуального результату.
Основним досягненням зібрання стало те, що педагоги поділились досвідом та думками, щодо організації різноманітних цікавих ігор та вправ по розвитку сенсорного досвіду дітей з порушеннями зору, а також як створити атмосферу невимушеності та психологічного комфорту і при цьому стимулювати розвиток різних сенсорних систем.