23 жовтня 2019 року, згідно інформаційного збірника "Перспектива", на базі Вінницького планетарію відбулося засідання методичного об'єднання учителів фізики та астрономії на тему "Практичні роботи в курсі астрономії".
В теоретичному блоці заходу виступила лектор планетарію Анна Таранушко. Вона розповіла про арсенал можливостей закладу що можуть стати в нагоді учителям фізики та астрономії, а саме:
Доповідач продемонстрував деякі зразки вище названих застосунків та анонсував розміщення даної інформації в розділі сайту ММК "ІКТ для учителя"
Наступне питання "Робота з картою зоряного неба" доповіла учитель фізики та астрономії КЗ "НВК: ЗОШ І-ІІІ ст. - гімназії ім. Т.Шевченка" Кучанська Алла Григорівна. У вступному слові вона обгрунтувала необхідність навичок та знань для учнів з даного питання. Важливим фактором є те, що даний дидактичний засіб дозволяється для використання на олімпіадах з астрономії. Також, він може ефективно використовуватись для вивчення зоряного неба та закономірностей його руху та для розв'язування задач на уроках астрономії.
Описала будову карти та прийоми роботи з нею учениця Алли Григорівни, нині випускниця гімназії, призер багатьох олімпіад Довгань Богдана.
Учителі задавали питання Богдані з даної теми та отримали вичерпні відповіді.
Алла Григорівна підготувала допоміжні матеріали за
даним посиланням.
Наступне питання "Підсумковий проект "Планети сонячної системи".
У вступному слові методист Мельник Т.С. описав проблему всіх моделей сонячної системи, що пропонуються учням в підручниках, тематичних сайтах або інших джерелах. Вся справа в тому, що вони не відповідають дійсному співвідношенню лінійних розмірів планет до їх фактичних відстаней до центрального світила. Насправді, Сонячна система настільки велика, що планет в ній майже не видно.
В світі не багато справжніх, правильно масштабованих моделей СС. Для цього потрібно мати довгу прямолінійну дорогу (краще без оптичних перешкод, наприклад в пустелі) та набір макетів планет у відповідно зменшеному масштабі. Навіть в такому разі модель буде незручна для використання по причині непорівняності великих відстаней до мініатюрних діаметрів.
Як приклад, нижче можна переглянути відео про подібну інсталяцію зроблену у США групою ентузіастів:
Учні 10 - 11 класів 30-ої гімназії під керівництвом Кучанської А.Г. спробували створити свою модель сонячної системи. Для цього була використана 300 метрова алея, що розміщена поруч із міським планетарієм. Скрін шот з Goog Map представлено нижче.
Були розраховані відстані від моделі Сонця до планетарних орбіт в масштабі що дозволив змешити відстань до Плутона (5,9 млрд. км) до 300 м. В такому разі діаметр Сонця буде 70 мм, а, наприклад, Землі - 0,64 мм.
Учні підготували короткі довідки про кожну з планет та, стоячи на відповідних відстанях, створили імпровізовані станціїї по яким змогли пройти слухачі. В результаті вийшла стисла (по 5 хв. на кожну планету, всього 45 хв.) подорож по сонячній системі.
Дану форму роботи можна запропонувати учителям у якості підсумкового проекту з теми "Будова сонячної системи". Також ця робота добре вписується у парадигму STEM - освіти, оскільки під час підготовки використовуються довідкові матеріали з Wikipеdia, математичні розрахунки, табличні процесори і т. п.
За результатами підготовки до цього проекту були створені дві брошури в яких зібрані всі необхідні матеріали та ілюстрації. Ви їх можете скачати за наступними посиланнями.
Брошура №1 "Сонце та планети земної групи",
Брошура №2 "Астероїди та планети гіганти"
Нижче ви можете переглянути фотозвіт про цей захід.
Об'єднання учителів фізики та астрономії міста щиро дякує працівникам планетарію, Олександрі Ройлян та Анні Таранушко, за їх час, гостинність та надані можливості в проведенні заходу, та сподіваємось на подальшу плідну співпрацю.